فراخوان تجمع معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه

«کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت» با انتشار اطلاعیه‌‌ای در کانال تلگرام خود با عنوان «ما زنده به آنیم که آرام نگیریم، موجیم که آسودگی ما عدم ماست» از فراخوان تجمع معلولان مقابل سازمان برنامه و بودجه در روز یکشنبه ۱۴ اسنفد ۱۴۰۱، خبر داده است. در این اطلاعیه آمده است:

با توجه به وضعیت اسف‌بار معیشتی افراد دارای معلولیت، حدود ۵۰ درصد بودجه‌ معوقه، حذف ردیف، و عدم اراده سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت بودجه‌های معوقه و رسیدگی به مطالبات معلولان، کمپین معلولان با استناد به اصل ۲۷ قانون اساسی کشور اقدام به برگزاری تجمع مسالمت‌آمیز و صنفی می‌نماید.

معلولین: اقلیتی بزرگ با حقوق پایمال شده

«کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت» در اطلاعیه خود با اشاره به این‌که حضور افراد دارای معلولیت ‌(شنوایی، بینایی، ذهنی، سندرم داون، اتیسم، جسمی حرکتی، اس ام ای، ام اس و غیره) و اعضاء خانواده‌ و فعالان این حوزه ضروری است، نوشته، در صورت عدم حصول نتیجه مثبت، تجمع بعدی شنبه ۲۰ اسفند در همین ساعت و مکان برگزار خواهد شد.

این کمپین که به صورت ویژه وضعیت و مسائل مربوط به افراد دارای معلولیت در ایران را پیگیری می‌کند در اطلاعیه‌ای دیگر از خبرگزاری‌ها، خبرنگاران و اهالی رسانه برای پوشش اخبار تجمع اعتراضی درخواست کمک کرده تا «صدای مظلوم‌ترین و مستضعف‌ترین قشر جامعه را به گوش همگان برسانند».

سازمان برنامه و بودجه حدود ۴۹ درصد از بودجه بهزیستی را هنوز پرداخت نکرده و به نوشته این کمپین اراده‌ای نیز برای پرداخت معوقات تا پایان سال جاری از خود نشان نمی‌دهد و تاکنون نیز تعهدی برای پرداخت بودجه‌های سال قبل نداشته است.

هم‌چنین دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ ردیف اختصاصی بودجه معلولان را حذف و این مبلغ را به ادعای مقام‌های حکومتی به ردیف بودجه سازمان بهزیستی منتقل کرده است.

شمار افراد دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی، به عنوان تنها سازمان ارائه دهنده خدمات حمایتی به افراد دارای معلولیت، یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر اعلام شده است و ۵۰۰ هزار نفر نیز در نوبت دریافت خدمات قرار دارند.

به نوشته «کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت» عدم پرداخت بودجه، در وضعیت اقتصادی اسف‌بار کشور مشکلات مضاعفی را برای جامعه هدف بهزیستی (معلولان، سالمندان، زنان سرپرست خانوار، کودکان بی‌سرپرست و…) که همانا از محروم‌ترین و مستضعف‌ترین اقشار جامعه هستند، به وجود آورده است:

در همین راستا معلولان و مدیران مراکز نگهداری، توانبخشی و مثبت زندگی پس از طی تمام مراحل اداری و عدم پاسخگویی سازمان برنامه و بودجه به مطالباتشان، فراخوانی به منظور تجمع اعتراضی در مقابل سازمان مذکور منتشر کرده‌اند.

در همین راستا،  انجمن عالی مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولان کشور در خصوص تجمع روز یکشنبه مقابل سازمان برنامه و بودجه با انتشار بیانیه‌ای و اشاره به این‌که تاکنون تمامی اقدامات و راه‌های قانونی برای پیگیری مطالبات بر حق مراکز توانبخشی غیر دولتی معلولین و سالمندان کشور از طرف انجمن عالی به عنوان نماینده قانونی مراکز و پیگیریی‌های فردی و جمعی مدیران مراکز توانبخشی در سطح کشور از تمامی مراجع قانونی بی پاسخ و بدون نتیجه مانده است، سه درخواست اصلی را مطرح کرده است:

اعاده و بازگرداندن ردیف اعتباری ١٣١۵١٠ موضوع  اجرای قانون حمایت از حقوق معلولین در لایحه بودجه سال ١۴٠٢ مطابق ماده سی این قانون به منظور شفاف بودن میزان اعتباری تخصیصی به جامعه محترم معلولین. تامین اعتبارات مورد نیاز مراکز توانبخشی موضوع ردیف‌های ١٣١۵٠٠ و ١٣١۵١٠ و متفرقه جهت پرداخت یارانه بهمن و اسفند مراکز توانبخشی و پرداخت هشت ماه ما به التفاوت مراکز و پرداخت کمک هزینه معیشت از ابتدای سال و اجرای کامل مصوب هئیت وزیران در آذر ماه سال جاری.

اصلاح نحوه محاسبه و پیش بینی اعتبارات مورد نیاز جهت اجرای قیمت تمام شده مراکز مطابق دستور معاون اول ریاست جمهور مصوب کمیته نظارت و هماهنگی، اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، که متأسفانه  بر زمین مانده است.

وضعیت معیشتی افراد داری معلولیت بحرانی است. مستمری افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی در شهریور ۱۴۰۱، پس از افزایش به ۸۰۰ هزار تومان رسید. در لایحه بودجه افزایش ۳۸ درصدی این مبلغ پیش‌بینی شده است تا مستمری افراد دارای معلولیت به رقم یک میلیون و ۳۸۰ هزار تومان برسد، آن‌هم در شرایطی که برآورد نهادهای حکومتی از درآمد خط فقر رقمی معادل چهار تا ۹ میلیون تومان است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *