نماینده آمریکا از تلاش‌های عربستان سعودی در مقابله با تغییرات اقلیمی تقدیر کرد

جان کری، فرستاده ویژه ریاست‌جمهوری آمریکا در امور اقلیمی، از نقش عربستان سعودی، امارات متحده عربی و برخی دیگر از کشورهای منطقه در همکاری‌ با سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی در راستای مقابله با چالش‌های آب‌وهوایی و حفاظت از محیط‌ زیست تقدیر کرد.

فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور اقلیمی، ضمن اشاره به مفاد بیانیه مشترک کنفرانس منطقه‌ای سال گذشته در امارات متحده عربی گفت برگزاری نخستین کنفرانس آب‌وهوایی منطقه، با حضور ۱۱ کشور برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مقابله با روند گرمایش کره زمین، اقدام مهمی بود.

به‌گفته کری، پیگیری اهداف کنفرانس آب‌وهوایی امارات متحده عربی، در کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی، از این جهت مهم است که اگر تا سال ۲۰۳۰، اقدام‌های لازم برای مقابله با روند گرمایش زمین (نهایتا تا ۱.۵ درجه سانتیگراد) صورت نگیرد، آن‌گاه تا سال ۲۰۵۰ هم نمی‌توان به اهداف تعیین‌شده دست یافت.

 

از سال ۱۹۹۵، سازمان ملل متحد یک کنفرانس سالانه تغییرات آب‌و‌هوایی برگزار می‌کند.

تاکنون، چهار کنفرانس‌های آب‌وهوایی سازمان ملل، «کاپ ۷» (COP7) و «کاپ ۲۲» (COP2) در مراکش در سال‌های ۲۰۰۱ و ۲۰۱۶ و «کاپ ۱۸»  (COP18) در دوحه در سال ۲۰۱۲ و «کاپ ۲۷» (COP27) در شرم‌الشیخ مصر در سال ۲۰۲۲، در کشورهای جهان عرب برگزار شده است.

کنفرانس امسال تغییرات آب‌و‌هوایی سازمان ملل قرار است در دبی، از ۳۰ نوامبر تا ۱۲ دسامبر، با میزبانی دولت امارات متحده عربی برگزار شود.

به‌گفته فرستاده ویژه دولت آمریکا در امور اقلیمی، امارات متحده عربی توانسته است حجم بزرگی از منابع انرژی‌های تجدیدپذیر خود را به‌کار بگیرد. این کشور همچنین از فناوری‌‌های جذب و جداسازی کربن استفاده می‌کند.

به‌گفته جان کری، عربستان سعودی نیز برنامه‌های گسترده‌ای برای بهره‌گیری از انرژی خورشیدی و تولید «هیدروژن سبز» در دستور کار دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *