ایران از کشف ذخایر بزرگ لیتیوم خبر داد

ایران از کشف ذخیره بزرگی از لیتیوم در غرب کشور خبر داد که ماده‌ اصلی در تولید باتری برای وسایل نقلیه الکتریکی و دستگاه‌های الکترونیکی محسوب می‌شود.

ابراهیم‌علی مولابیگی، از مقامات وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران گفت که برای نخستین بار ذخیره لیتیوم در کشور و در استان همدان کشف شده که این امر «نویدبخش کشف ذخایر دیگری در این استان خواهد بود».

به گفته مدیرکل دفتر امور اکتشاف وزارت صنعت، معدن و تجارت، میزان ذخیره قطعی محدوده یادشده هشت میلیون و ۵۰۰ هزارتن کانسنگ لیتیوم ست.

لیتیوم که از آن به عنوان «نفت قرن بیست و یکم» نام برده می‌شود، در تولید باتری‌های خودروهای الکتریکی کاربرد دارد و از آنجا که کشورهای مختلف برنامه‌های گسترده‌ای برای کاهش و در نهایت حذف دی‌اکسیدکربن حاصل از سوخت بنزین در خودروها دارند، کشف ذخایر لیتیوم اهمیت بسیاری پیدا می‌کند.

این فلز سفید همچنین ماده‌ای اصلی برای تولید باتری‌های قابل شارژ تلفن‌های همراه و دیگر لوازم الکترونیکی است.

بر اساس گزارش سازمان زمین شناسی ایالات متحده که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، در مجموع ۸۹ میلیون تن لیتیوم در سراسر جهان کشف شده است که استرالیا، شیلی، آرژانتین و چین تولیدکنندگان اصلی آن هستند.

ایران که اقتصادش به دلیل تحریم‌های شدید بین‌المللی و به‌ویژه تحریم‌های ایالات متحده به شدت تضعیف شده، دارای ذخایر طبیعی قابل توجهی از جمله گاز، نفت، مس و آهن است.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های ایرنا و فرانسه؛ س.ن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *