دوران پیشتازی پهپادها به سر می‌رسد؟؛ هکرها مکان دقیق اپراتور پهپادها را مشخص کنند

هکرها می‌گویند که اپراتورها برای کوادکوپترهای فروخته‌شده توسط بزرگترین سازنده هواپیماهای بدون سرنشین جهان، آنقدرها هم که گمان می‌کنند، مخفی نیستند.

در واقع، این ماشین‌های پرنده کوچک به طور مستمر مکان دقیق خلبانان خود را از آسمان پخش می‌کنند و هرکسی که سخت‌افزار رادیویی ارزان قیمت و ابزار نرم‌افزاری به روز داشته باشد، می‌تواند آن سیگنال‌ها را استراق سمع کرده، آنها را رمزگشایی و مختصات اپراتور را پیدا کند.

محققان دانشگاه «بوخوم» و مرکز امنیت اطلاعات «سیسپا هلم‌هولتز» هفته گذشته در سمپوزیوم امنیت شبکه و سیستم توزیع شده در سن دیه گو نشان دادند که قادر به مهندسی معکوس سیگنال‌های رادیویی پهپادهای فروخته شده «دی‌جی‌آی» هستند. کمپانی «دی‌جی‌آی» در صنعت تصویربرداری هوایی و پهپادهای غیرنظامی در جهان پیش‌گام است.

از پهپادهای کوادکوپتر مصرفی، برای رمزگشایی یک پروتکل رادیویی به نام(DroneID) استفاده می کنند.

با ساختارشکنی این سیگنال، محققان می‌توانند ببینند که ارتباطات (DroneID) هر پهپاد «دی‌جی‌آی»، نه تنها موقعیت «جی‌پی‌اس» خود و یک شناسه منحصر به فرد آن پهپاد، بلکه مختصات «جی‌پی‌اس» اپراتور آن را نیز مخابره می‌کند.

سیستم (DroneID) برای نظارت دولت‌ها و مجریان قانون طراحی شده است و به آنها اجازه می دهد تا بر هواپیماهای بدون سرنشین نظارت کرده و از سوء استفاده از آنها جلوگیری کنند.

هکرها و محققان امنیتی اما در سال گذشته هشدار دادند که (DroneID) رمزگذاری نشده و برای هر کسی که بتواند سیگنال‌های رادیویی آن را دریافت کند، در دسترس است.

محققان آلمانی و همچنین محقق دیگری که به طور جداگانه در دانشگاه «تولسا» کار می‌کند، اکنون نشان داده‌اند که این سیگنال تا چه حد می‌تواند به طور کامل رمزگشایی و خوانده شود و به هر هکری که بتواند (DroneID) را استراق سمع کند، اجازه می‌دهد تا اپراتور پنهان یک پهپاد را مشخص کند، حتی اگر خلبان آن پهپاد، کیلومترها دورتر باشد.

این کشف محققان، نگرانی‌های امنیتی جدی مطرح می‌کند، به ویژه با توجه به اینکه پهپادهای «دی‌جی‌آی» اکنون اغلب در مناطق جنگی مورد استفاده قرار می‌گیرند، جایی که پیدا کردن مکان اپراتور پهپاد، می‌تواند آتش دشمن را به سمت خود بکشاند.

«دی‌جی‌آی» سهم عمده‌ای از بازار پهپادهای مصرفی را در اختیار دارد. این مشکل در صورتی که مقررات جدید اداره هوانوردی فدرال ایالات متحده در ماه سپتامبر اجرایی شده و همه پهپادهای مصرف‌کننده را ملزم به پیاده‌سازی سیستم‌های مشابه (DroneID) کند، بیشتر نمایان خواهد شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *