پژوهش جدید: خطر سکته قلبی و مغزی برای افراد مبتلا به کرونا که واکسن نزده‌اند

شواهد نشان می‌دهد که ابتلا به کووید-۱۹ می‌تواند در طولانی مدت خطر بیماری‌های قلبی-عروقی مثل سکته قلبی یا سکته مغزی را افزایش ‌دهد.

بنا بر یک مطالعه جدید که نتایج آن این هفته در «مجله کالج آمریکایی قلب و عروق» منتشر شد، به نظر می رسد واکسینه شدن کامل یعنی دریافت تمام دزهای لازم یا حتی دریافت بخشی از دزها، خطر سکته قلبی یا مغزی را کاهش می‌دهد.

در این مطالعه که توسط پژوهشگران مدرسه پزشکی آیکان در مانت ساینای در نیویورک انجام شده، از پرونده پزشکی بیش از ۱.۹ میلیون بیمار که بین مارس سال ۲۰۲۰ تا فوریه سال ۲۰۲۲ به کووید-۱۹ مبتلا شده بودند، استفاده شده است. از ۱.۹ میلیون بیمار، عوارض قلبی-عروقی عمده (MACE)، از جمله حمله قلبی، سکته مغزی یا عارضه‌های قلبی دیگر، در بین ۱۳ هزار و ۹۴۸ بیمار شناسایی شد که ۳۱۷۵ نفر از آنها جان باختند.

به طور کلی، پژوهشگران دریافتند افرادی که به طور کامل یا نیمه کامل واکسینه شده‌اند طی شش ماه اول، پس از ابتلا به کووید-۱۹ با عارضه قلبی کمتری مواجه هستند. بنا بر یافته پژوهشگران، واکسینه شدن کامل خطر عارضه قلبی بزرگ را تا حدود ۴۱ درصد و واکسینه شدن ناکامل این خطر را حدود ۲۴ درصد در افراد کاهش داده است.

این مطالعه نشان داده که در کل افرادی که پس از ابتلا به کووید-۱۹ بیشتر در معرض خطر ابتلا به یک عارضه قلبی هستند – صرف نظر از وضعیت واکسیناسیون – مردان مسن‌تر با بیماری‌های زمینه‌ای دیگر بوده‌اند.

زمینه‌های قبلی بیماری‌های قلبی-عروقی این خطر را بیشتر از بقیه بیماری‌ها افزایش داده است، اما دیابت، بیماری کبدی، چاقی و کلسترول بالا نیز از عوامل خطر مهم دیگر بودند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *