وعده تازه روزنامه دولت: «بازگشت آرامش» به بازار خودرو؛ تایر «۱۵ درصد» گران شد

در حالی ارگان رسانه‌ای دولت جمهوری اسلامی وعده داده است که در «سال آینده» آرامش به بازار خودرو باز می‌گردد، برخی از تولیدکنندگان قطعات خودرو از گران شدن دوباره محصولات خود به دلیل «نوسانات ارزی» خبر داده‌اند.

روزنامه دولتی «ایران» در شماره روز شنبه ۱۳ اسفند خود طی گزارشی ضمن اعلام وعده بازگشت آرامش، مدعی شده است که «تولید خودرو» در سال آینده به «۱/۸ میلیون دستگاه» خواهد رسید که در کنار «تداوم واردات» شرایط بازار «تغییر» خواهد کرد.

این ادعای رسانه دولت ابراهیم رئیسی در شرایطی مطرح می‌شود که اکنون تولید خودرو در ایران با چالش‌های فراوانی به دلیل وارداتی بودن بیشتر قطعات آن، مواجه است و فرایند فروش خودرو از طریق «نام‌نویسی» و «قرعه‌کشی» با دریافت پول «پیش از موعد تحویل» صورت می‌گیرد.

بر همین اساس، وب‌سایت «دیده‌بان ایران» با انتشار نامه‌ای از مدیرعامل شرکت تایرسازی «ایران یاسا»، خطاب به مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار تهران، از افزایش قیمت «۱۵ درصدی» محصولات خود خبر داده است.

در این نامه، علت افزایش نرخ فروش انواع تایرهای تولیدی، تصمیم هیات مدیره با توجه به «نوسانات نرخ ارز» و «شرایط حاکم بر بازار» اعلام شده است.

از سوی دیگر، تارنمای «گسترش‌نیوز» خبر داده است که خودروسازی دولتی «سایپا» قصد دارد نسخه «ایرانیزه» خودروی «تندر ۹۰» را روانه بازار کند، خودرویی که به نوشته این رسانه هم‌اکنون مدل‌های کارکرده آن با رقم‌هایی بیش از «۱ میلیارد تومان» قیمت‌گذاری و معامله می‌شود.

ادعای مقامات دولت جمهوری اسلامی در ارتباط با آینده صنعت خودروسازی در ایران به زعم کارشناسان با تردیدهای فراوانی روبروست، تا آنجا که وب‌سایت «تجارت‌نیوز» دهم اسفندماه طی گزارشی نوشت: نیروی‌کار خودروسازی دولتی «ایران‌خودرو» ۲۰ برابر شرکت خصوصی «کیاموتورز» کره جنوبی است.

بر اساس این گزارش و طبق آخرین آمار منتشرشده، ایران‌خودرو با حدود «۵۶ هزار نیرو» درحال حاضر سالانه حدود «۵۰۰ هزار دستگاه» خودرو تولید می‌کند، درحالی که شرکت چندملیتی «کیاموتورز» از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان، در کارخانه‌ خود در جورجیای آمریکا با «۲۷۰۰ نیرو»، حدود «۲۵۰ هزار دستگاه» خودرو تولید می‌کند.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *